Lær kjenne våre listekandidater

Lær kjenne våre topp fem listekandidater i Hamar MDG.

9. september, 2023

Nr. 1 – Espen Andreas Borgersen (36)

Eier og driver en supporterbutikk basert på gjenbruk

Espen hamar mdg

Espen er utdannet innen idrettsledelse og har jobbet innen idretten frem til han i juni 2023 åpnet en supporterbutikk basert på gjenbruk. Han har erfaring fra kommunepolitikken i Stange, og som fylkesleder og toppkandidat ved Stortingsvalget i 2013.

Fritiden vies hovedsakelig til idrett, både som trener i barnefotballen og som supporter. Ellers er Espen opptatt av musikk og kultur generelt, og elsker reise, spesielt med tog.

«Mitt mål i politikken, og ellers, er å gjøre hverdagen litt hyggeligere og bedre for de rundt meg.»

Et utvalg saker Espen vil jobbe for lokalt:

• Legge til rette for en mer sirkulær økonomi, hvor gjenbruk, reparasjon og deling blir en sentral del av Hamars næringsliv.
  • Skape gratis møteplasser for å knytte mennesker sammen og hvor alle blir inkludert, uavhengig av størrelsen på lommeboken. Dette er spesielt viktig for barn og unge.
  • Sikre gode og grønne idrettsanlegg, og ellers jobbe tett med idrett, kultur og frivilligheten for å skape tilbud lokalbefolkningen ønsker.
  • Få en by hvor bilen tar opp mindre plass, og løfte frem sykkelen og andre miljøvennlige transportformer.
  • Vern av matjord og naturområder

Nr. 2 – Siri Steinsrud (52)

Avdelingsleder i NAV

Siri Steinsrud har samboer og tre voksne døtre.

Hun er ingeniør i bunn, men har i tillegg studert personalledelse, markedskommunikasjon og hypnoterapi. Siri har arbeidet mange år som Key Account Manager i elektronikkbransjen, og deretter mange år som leder i tiltaksbransjen, coach og som eier av egen bedrift. Hun har også arbeidet sju år med næringsutvikling i Hamarregionen og som rektor i Sonans Utdanning.

«Jeg ønsker å bidra til endring – å skape et bedre liv for alle, både mennesker og dyr.»

På fritiden liker Siri å lese, trene, gå tur med hunden, meditere, og å være med familie og venner.

Siri er mest opptatt av:

• Byutvikling, at Hamar skal tiltrekke seg flere innbyggere og være Innlandshovedstaden
  • Gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter
  • Å gi småbarnsfamiliere en ekstra ferieuke
  • Dyrevelverd
  • En endring og utvikling av landbruket

Samtidig mener Siri at Hamar ikke kan sammenlignes med Oslo, og at man på Innlandet er mer avhgengig av å kunne bruke bilen.

Nr. 3 – Atle Lillehaug (69)

Pensjonert veterinær og forsker

Atle har mest jobbet med forskning og rådgivning innen helse og sjukdomsforebygging hos oppdrettsfisk. Som nyutdannet var han i dyrlegepraksis for store dyr noen år, og har også jobbet med helse hos fjørfe og hos ville dyr.

På privaten er Atle opptatt av familie og venner, jakt og friluftsliv, sykling, ski, litteratur og musikk, særlig konserter – og synger også i sangkoret SangKam.

«Jeg meldte meg inn i MDG før forrige stortingsvalg. Motivasjonen var først og fremst at jeg mener klimaendringene utgjør de største truslene for framtida.»

Dette er Atle mest opptatt av lokalt:

• Vern av matjord og naturområder
  • At vi bør produsere mest mulig mat innenlands, også kjøtt basert på norske fôrressurser.
  • Å stoppe bygging av overdimensjonerte veger i kommunens skoger og utmark
  • Å redusere motorisert ferdsel, av hensyn til fremfor alt dyre- og fuglelivet.

Nr. 4 – Anne-Sultana Douvlos (35)

Miljøarbeider

Anne ønsker å arbeide helhetlig med ulike deler i samfunnet for økt livskvalitet og bærekraft. Hun er spesielt opptatt av forebyggende arbeid i alle aldre. I barnehagen, på skolen og i helsevesenet.

«Hvis vi fanger opp problemer tidlig, vil samfunnet spare på det langsiktig. Og folk får et godt og verdig liv.»

Annes hjertesaker er:

• Byutvikling
  • Naturvern og bevaring av matjord
  • Støtte den lokale bonden
  • Dyrevelferd
  • Fellesskap, inkludering
  • Alderspsykiatri
  • Oppvekstsvilkår

Nr. 5 – Ulf Jahr (50)

Sykepleier

Ulf Jahr er nr. 5 på listen til kommunevalget i Hamar MDG

Ulf er gift og har tre barn.

Han var ferdig utdannet sykepleier for litt over et år siden og jobber i dag på Barne- og ungdomspsykiatriens enhet for akutt på Sanderud. Tidligere har han jobbet med salg og markedsføring. Jobben hans gir han et naturlig engasjement for barn og unge, som han også tar med seg inn i politikken.

Ulf  brenner for å gjøre Hamar til en enda bedre by for alle barn og unge, uansett bakgrunn og forutsetninger.

«Hovedgrunnen til at jeg stiller til valg for Hamar MDG er klimaet. Jeg mener at MDG er det eneste partiet som har miljø og klimaproblematikk som sitt hovedfokus. Selv om Hamar ikke kan løse verdens klimaproblemer, er vi også en del av det store puslespillet. «