Gode grunner til å stemme MDG

«Økt livskvalitet, mindre forbruk»

• Styrke utviklingen av Hamar som en          gjenbruksby, bl.a. gjennom opprettelse av et kommunalt fond som støtter bedrifter som baserer seg på gjenbruk og reparasjon av produkter.

• MDG mener kultur og idrett er en viktig del av lokalsamfunnet. Det skal være lav terskel for å delta i kultur- og idrettsaktiviteter. Vi vil derfor ha ordninger for fritak fra, eller reduserte, avgifter for barn fra familier med vedvarende lav inntekt.

• MDG brenner for oppvekstmiljøer. Der alle barn blir sett, opplever mestring og trygghet. Hvor de kan dyrke sine interesser. Vi vil ha leksebevisste skoler med redusert bruk av av nettbrett i grunnskolen.

• Sikre mindre sektortenkning, og mer helhetstenkning. Vi må bygge institusjonene, slik at menneskene kan ha glede av hverandre på tvers av generasjoner og livssituasjon.

• Alle, uansett bakgrunn og økonomiske forutsetninger, skal kunne delta i samfunnet. Derfor vil vi sørge for møteplasser uten inngangspenger for alle aldre i hele kommunen. Som parsellhager, fritidsklubber og verksteder (makerspace). MDG er positive til bygging av et aktivitetshus, som kan komme folk i alle generasjoner til gode.

• De små grønne lungene er viktig for livskvaliteten til innbyggerne i byen. Hamar har dårligere tilgang på rekreasjonsområder, og nærturterreng enn de fleste norske byer. Det er helt nødvendig å bevare og restaurere de grønnstrukturene som finnes. Vi ønsker å sikre at kommunen kjøper den utbyggingstruede Klukhagan, og gjøre den om til et område med variert naturskog.

• Mjøsa er vår viktigste ressurs, og bør være tilgjengelig for alle innbyggerne. Vi vil derfor sørge for at Hamar får en sammenhengende strandpromenade for gående og syklende langs Mjøsa.

• De siste årene har mange fått øynene opp for det gode livet langs Mjøsa. MDG vil jobbe for å unngå økt kapasitet for privatbiler på vegnettet. Prioritere gående og syklende i den videre utviklingen av Mjøsfronten.

• Naturen og det biologiske mangfoldet i Hamar skal ikke bare bevares, men gjenopprettes og styrkes av hensyn til rekreasjon, biologisk mangfold og lokal klimatilpasning.

• Vi vil gjøre et krafttak for en ny Mjøs-aksjon i samarbeid med landbruket og nabokommunene.  Sikre at HIAS har nok midler til å gjennomføre nødvendige tiltak.

• Vi er i en situasjon hvor vi alle må redusere energibruken vår. For å hjelpe folk gjennom denne omstillintgen vil vi ansette energirådgivere i kommunen for å tilby ENØK-rådgivning til innbyggere og borettslag.

- «Økt livskvalitet, mindre forbruk»